Literatura dla wampiromaniaków

Jakiś czas temu postanowiłam wgłębić się w literacki obraz /obrazy wampirów. Tak mnie temat pochłąnął, że dziś mogę powiedzieć o sobie: ta, która chyba wszystko o wampirach przeczytała. Pewnie za jakiś czas skrobnę, w ramach przemyśleń, artykuł o tych stworach. Oczywiście bawiłam się przy moich czytankach przednio – bo nawet wyczytałam o zakupoholiźmie wampirów…
Przeszukałam sieć dogłębnie i… krąży kilka porządnych list tytułów literatury wampirycznej. Szkoda tylko, że wygląda to tak jakby członkowie społeczności X kopiowali taką listę od społeczności Y, a społeczność Z plagiatowała listę X… Więc znaleść „inne” tytuły; od tych pojawiających się wszędzie (w liczbie około trzydziestu:d) jest trudno. O dziwo, dla mnie, jedna z najdłuższych i najlepszych list ukazała się na jednym z forów fanów Twilight.
Niestety współczesna literatura najwięcej i najmocniej podejmowała ten temat piórami amerykańskich pisarzy, którzy takie cuda robili z wampirami, że szkoda słów. Ogólny poziom literatury o wampirach oceniam jako średni. Poniżej trzy tytuły ode mnie, które wydają mi się w tym kręgu jako kanoniczne i warte wymienienia:
„Miasteczko Salem”, Kinga – kiedy myślę o tej książce, to pierwsze co przychodzi mi na myśl: duszno mi, niezła groza, wampir jako drapieżnik bez jakiejkolwiek koloryzacji.
„Wpuść mnie”, Lindqvist’a John’a Ajvide – jeden z tytułów, który naprawdę poruszył i wzburzył mnie, jednocześnie podając mi „dziwacznego” wampira, jakby zinterpretowanego na nowo, a wszystko w klimatach skandynawskiej mrożącej i wykładającej kawę na ławę mentalności
„Wij”, Nikołaj Gogol – och! jak ja lubię takie klimaty! Stara dobra szkoła snucia opowieści. Niestety nic tu nie powiem pewnie obiektywnie bowiem uwielbiam taki sposób opowiadania i zawsze wyłącza mi się obiektywizm…
Jestem ciekawa kilku spraw; jak zapatrujecie się na wampiry jako postacie literackie (teraz jak grzyby po deszczu hodowane, szczególnie w USA…), jakie są wasze ulubione tytuły zw. z wampirami? I czy w ogóle można jeszcze cokolwiek świeżego i ciekawego napisać o wampirach?

Informacje o Alice

Fall in love with writing...
Ten wpis został opublikowany w kategorii Przeczytane i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

