Kto…?

Zastanawialiście się kiedyś nad tym, którą pisarką lub którym pisarzem chcielibyście być? Którą książkę chcielibyście napisać?
Tyle autorek i tyle autorów, tyle tytułów… Przy intensywniejszym rozmyślaniu na ten temat okazuje się, przynajmniej tak jest u mnie, że lista nie jest wcale długa. Nie oznacza to jednak, iż zadanie wybrania tej jednej autorki czy tego jednego autora jest łatwiejsze. Wybór konkretnego nazwiska czy tytułu jest niczym literacka deklaracja światopoglądowa. To uzewnętrznienie własnej wrażliwości, tego jak patrzymy lub chcemy patrzeć na świat, życie i człowieka. Tego, jak pojmujemy pisanie.
Na mojej liście znajduje się Ray Bradbury. Tego pana chyba nie muszę nikomu przedstawiać. „Kroniki Marsjańskie”, „Jakiś potwór tu nadchodzi” czy „451 stopni Fahrenheita” to najbardziej znane z jego dzieł. Szczerze przyznam, że gdyby ktoś kilka lat temu powiedział mi, iż jednym z najbardziej lubianych przeze mnie pisarzy jest ktoś z panteonu Fantastyki, roześmiałabym się.
Bradburego odkryłam dość późno. Od razu zyskał moją sympatię. Uwielbiam sposób w jaki pisze; poetycki język obrazowania (jeśli jeszcze nie mieliście tej książki, koniecznie zerknijcie na „Jakiś potwór u nadchodzi”), przenoszenie problemów tego świata na Marsa, aby pokazać je z perspektywy kosmosu (np. „Kroniki Marsjańskie”). Polubiłam jego twórczość szczególnie za to, że przypomniał mi jak to jest patrzeć na świat oczami dziecka. Polubiłam jego książki także za to, iż pod płaszczem fantastyki porusza tak wiele ważnych problemów. I to w jaki sposób! Historie, które przedstawia czytelnikowi nie są po prostu kolejnymi historyjkami, które przepadną gdzieś tam w gąszczu im podobnych, ale opowieściami, które pozostaną ze mną na długo. W moim odczuciu udało się mu jeszcze coś ważnego. Sposób, w jaki pisze sprawia, że po jego książki sięgają młodsi i starsi czytelnicy; ci mniej i więcej wyrobieni. Zburzył barierę nie tylko wieku, ale i gatunku. Na lekturę jego powieści i zbiorów opowiadań decydują się bowiem też osoby, dla których fantastyka jest nietykalna.
Ray Bradbury (1920-2012)

Informacje o Alice

Fall in love with writing...
Ten wpis został opublikowany w kategorii Artykuł i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

